הצו האמוני של השמאל מזווית חדשה

אתם עומדים לפני שינוי תודעתי שיכניס הגיון וסדר בסוגיות פוליטיות ופסיכולוגיות מרתקות. לפני שאתחיל אני רוצה להבהיר שאכן, יש בי טינה כלפי השמאל. היא נוצרה בתהליך הבירור שהעברתי את עצמי. קראתי במשך יותר מ-10 שנים עשרות ספרים, מחקרים, החלטות, הצהרות ופרוטוקולים כדי להבין לעומק את שורש הסכסוך היהודי-ערבי. בתהליך התחדדו עמדות השמאל והשפעתן ומכאן התפתחה סדרת שאלות שליוותה אותי תקופה ארוכה. כל זה אינו פוסל או מתקף את תוצאות המחקר שערכתי אלא נועד להסביר שהמניע לבירור היה ונשאר ניסיון כנה להבין את המתרחש. בשלב זה לא ידעתי דבר על התגלית שאגלה בהמשך.

נקודה חשובה לגבי האידיאולוגיה שאחזה במספר לא מבוטל של אנשים וארגונים ברחבי העולם- חלק מאותם "שמאלנים" נמנה עם הקרובים והיקרים לי ביותר. למעשה אני ממש מוקף בשמאלנים.

מתוך היכרות אינטימית ממושכת עם מאות שנמצאים בדרגות קיצוניות שונות, חשוב לי להבהיר שחלקם לפחות, מאמין בכנות שהרעיונות והעמדות שבם הם אוחזים מוסריים ונכונים. הניסיון שלהם להפוך לאנשים טובים יותר מתבטא כמו כל אמונה אורתודוקסית- בביטוי קבוע של פרקטיקה סדורה. במעגל שמבטא דיעות מסיבות חברתיות וצורך זהותי עסקתי במקומות אחרים.

עניין ראשון, שלום

אתה עומד לפגוש כאן לראשונה את הצגת העיקרון או הכוח המניע באידיאולוגיה של השמאל. עם הצגתו ההדרגתית לצד דוגמאות וביאורים אני צופה שתקדיש תשומת לב מיוחדת לטיעונים ועמדות שתשמע מאנשי שמאל עד שתתחיל לזהות את החוט המקשר. משם זה כבר לא יעצור. חלק מקיסמה של ההבנה האנושית נובע מכך שמדובר בתהליך בלתי רצוני.

ועכשיו לאחר שסיימנו לערוך והדלקנו נרות, אפשר להתחיל.

נעים מאוד: הרווח המשני של משמיעי הטענות והביקורת

קשה לקבוע מה מניעיו של מישהו שמבקר מעשה או אדם אחר. לפעמים הטענה מוצדקת ולפעמים הביקורת שגויה- אך בשניהם -בביקורת וגם בטענה, מסתתר מסר נוסף. כי עצם העלאת הביקורת או הטענה מציבה את המבקר במיקום מוסרי ואכפתי יותר, נקודת תצפית טובה או מקצועית יותר וכו'. עצם העלאת הטענה מציעה עליונות. הפניית הביקורת מניפה את המבקר למקום נעלה ממושא הטענה הודות לכשל לוגי והתניה קלאסית:

אם הם לא בסדר ואני שזה שמצביע על כך- סימן שאני טוב יותר.

הרווח המשני של הביקורת מעניק למאמיני השמאל סיפוק מיידי. היא ממצבת את המבקר שמתריע מפני העוול או הכשל כאחראי שפועל ממישור ערכי גבוה יותר. מאדם כה מפותח אחראי ומודע לא נדרש מאמץ לשיפור ערכיו ושכלול מצפונו.

הצד השני של הצד השני

בניגוד לפרקטיקת הפלפול היהודי שמעידה על בנק ידע עצום ועוצמה מחשבתית המסוגלת להפריד בין דברים, להלחימם מחדש רק כדי לפרום ולהעמיק מחדש, מאמיני השמאל משתמשים בטענה אחת שלא מתפתחת לשום מקום. התחושה שעולה מדיון עם מאמיני שמאל היא ההיפך המושלם ממשחק שחמט.

לרובם אין את היכולת לבחון ולהתמקד בסוגיה המדוברת ולכן די מהר הם עוברים להשלכת טענות סיטונאית. הלהט שמתפתח מהקצב המואץ של הטלת הטענות הופך לוויכוח מרובה רבדים וכיוונים שגם השטן לא מסוגל למצוא בו את ידיו ורגליו. לפיכך, העובדה או הסוגיה המקורית בדיון נשכחים מדעתם ואין חשש שיהרהרו בה בהמשך או יבחנו מחדש את עמדתם.

בדיון על התיישבות ביהודה ושומרון המאמינים יטענו לקיפוח זכויות אדם. כשמעלים אפשרות לשיפור זכויות האדם בסיפוח- הם יטענו שזכותם של הפלסטינים למדינה משלהם. כשדנים בזכותם של יהודים למדינת לאום יהודית עוברים לסכנת הדתה או לטענה שהערבים היו כאן קודם. כשדנים על גירוש הקהילות היהודיות מארצות ערב- (יקהילות שנוסדות הרבה לפני לפני הכיבוש הערבי)- יטענו שזה קרה מזמן ולא רלוונטי. כשמצביעים על כך שהאירוע התרחש לאחר מלחמת השחרור, הם טוענים שלערבים לא היתה ברירה- בגלל הסכסוך. מול שמאלני אין אפשרות לדיון מעמיק מבוסס ויסודי בטענה אחת. הכל מסתחרר ומאיץ עד שגבולות ההגיון נחצים והרגש מתחיל לבעבע.

בדינמיקה הידועה לשמצה, כל עוד המאמין העלה אחרון טענה כלשהי הוא ניצח- גם כשלא התייחס לנקודה עצמה. אפשרות שכיחה נוספת מצד אנשי שמאל לסיום דיונים היא התרסה ללא קשר לנושא הדיון. זה קורה בעיקר כשהתרוקן להם בנק הטענות:

"אתה רציני?" או "מה קרה לך?" כולל "נו באמת!".

כפי שבוודאי שמת לב, לטיעונים מצטרפים טון והבעת פנים שמבטלת ומפקפקת ביכולת השיפוט שלך כאדם חושב. הזלזול באחר ותחושת הרווח מעצם העלאת הטענות משרתים את המאמין לדבוק בכל דיון באותו עקרון פעולה.

הצו האלוהי של מאמיני השמאל

חשוב לזכור שהביקורת והעלאת הטענות הבלתי פוסקת מהווה רק ביטוי אחד של המכנה המשותף. אמנם מדובר בביטוי שכיח למדי אבל הוא אינו המאפיין או המניע הראשי.

בחוט המקשר בין כל הטענות, ההתרסות, הביקורות וההתנהגויות קשה להבחין. במשך שנים ניסיתי לעמוד על קנקנו כדי להגדיר את העיקרון החמקמק שמנחה את מאמיני השמאל. מצד שני, נורא קל לזכור את העיקרון כי הוא ניתן לתמצות במילה אחת.

שלילה

היסוד העיקרי בשמאלניזם נסתר מהעין מפני שהפרקטיקה והביטוי מתפרשים על תחומים וסגנונות בדרכים שקשה לקשר ביניהם. בדקתי ביסודיות את הצו האמוני והוא נכח בכל המקרים- ללא יוצא מהכלל. המאפיין העיקרי של כל מאמין בדת הוא קיום של מצוות השלילה:

  • שלילת האחר
  • שלילת המוסכם
  • שלילת הקיום והקיים

כולנו חווינו זאת באירועים ומינונים שונים. אם נזכרת בשלילת קיומו של הבורא ששמעת לראשונה בגן עדנה – הצדק עימך. זלזול והתרסה פומבית באמונת האחר היא דוגמא לביטוי שלילה קלאסי ונפוץ. מי לא שמע את "איפה היה האלוהים שלך בשואה?" החסימה ברשתות חברתיות היא מאפיין נוסף של מאמיני השמאל ורבים מהם מפרסמים צילום מסך לפעולת השלילה כהוכחה לביטוי העיקרון האמוני.

יש שיטענו שהשלילה היא בעצם ביקורת וניסיון לגיטימי לשינוי חברתי-פוליטי. הנקודה היא שבשמאל לרוב לא מציעים פתרון או דרך לשיפור בעיה קיימת אלא מסתפקים בהטחות חוזרות ונשנות של טענות. ככל שהשמאל מבקר את האחר, הוא צובר יותר אהדה וכוח בקרב מאמינים חדשים וותיקים. התועלת מצדיקה לעיתים גם שימוש בטענות שקריות, סילוף האמת כולל עריכת סרטונים מגמתית כשהכס הקדוש היה ונשאר כותרות שליליות בתקשורת.

  • חיילי צה"ל רוצחים
  • נעצר פלסטיני ללא סיבה
  • טבח חסר מעצורים

כתוצאה ממינון השלילה, זינקה בקרב המאמינים רמת הצביעות הנדרשת לקיום העקרון בתחומי חיים אחרים כפי שכל בר דעת יכול לשער.

רוב מנהיגי השמאל שפועלים "למען" זכויותיהם של ערבים, שחורים, הומואים, מסתננים ומוסלמים מתגוררים בשכונות אמידות מרוחקות ממוקדי החיכוך האלימות והפשיעה. וכך, כשהם ובני משפחותיהם מנותקים מרעש סכנה ולכלוך הם מתריסים על הצורך בקבלת האחר וקוראים לשוויון. הצביעות איננה שמורה למנהיגים בלבד.

פעילי BDS לעולם לא יחרימו מוצרים של Microsoft, Apple או Intel ובטח שלא תרופות ומכשירים מועילים שפותחו ע"י חברות ישראליות. כשמדובר בדברים שעלולים לפגוע בסגנון החיים, העוול שהביא אותם להפגין עם פורעי טיז אל-ח'מאר נגד כוחות הכיבוש הציוני בטל בשישים. הם לא יחרימו מערכת הפעלה ויעברו ללינוקס כי לכוחו של צו אמוני יש גבולות וסייגים.

ושוב איתכם, בלעדיכם

נשוב לעיקרון- ככל שיישוב, ארגון או תחום עסקי בעל נטיה שמאלנית מובהקת- תמצא בו יותר שלילה. כשבוחנים פרמטרים כמו חשיפה (זמן X קהל יעד ) בתקשורת, קשה שלא להבחין בכך. מכל הדמויות והעמדות שמאכלסים את שידורי האקטואליה והחדשות לרוב המצביעים היהודים כמעט ואין ייצוג. מידור עמדותיו של רוב הציבור בולט במיוחד בפריים טיים. יש שיאמרו שטבעי שתקשורת ליברלית תתנגד לעמדות לאומיות אבל השלילה לא פוסחת רק על הימין הציוני. גם ייצוג הולם לערבים שמהווים 20% מאזרחי הארץ לא תמצא וגם לא לרוסים או אתיופים או עובדים זרים. התקשורת מוכיחה שהשלילה מופנית לכל קבוצה שאיננה רצויה בעיני המחנה.

הקיבוצים מהווים הוכחה נוספת לכך שהשלילה מתחזקת ככל שהמעוז האמוני מובהק. בקיבוצים לא מתלהבים מערבים בבריכה ובטח שלא מהאפשרות לקבלם כחברים מן המניין וזאת למרות בקיבוצים מתקיים רוב מוחץ למצביעי שמאל. עשרות שנים שהם מצביעים כאיש אחד בהתרסה נגד מפלגות ימין. אבל ערבים, אצלנו?- לא.

כתומכים וותיקים בזכויות מיעוטים שדוגלים בפלורליזם אין בקיבוצים רבים בעיה למנוע בתי תפילה עבור המיעוט הדתי שמעוניין בכך. מצד שני תמצא אותם בכל ההפגנות ששוללות את המוסכם הנדרש לקיומנו- חוק הלאום, ציונות, הרס בתי מחבלים, גירוש מסתננים, וכמובן גינוי בזמן מבצעים ומלחמות שנועדו לספק ביטחון לאזרחי המדינה.

אחד משיא הצביעות -בעיני לפחות, הוא מימון האיחוד האירופאי של ארגונים ישראלים כמו אסף או המוקד לפליטים. ארגונים שנאבקים במשך שנים להשארת המסתננים בישראל במקום למצוא פתרון במדינה אחרת.

לפני כשנתיים התגלה שהאיחוד האירופאי בעצמו, גוף שמייצג את הנאורות הליברלית, קורא לעידוד המגוון האנושי (Diversity) ואסר בחקיקה על ביקורת נגד קהילות זרות, פעל באופן מנוגד להצהרותיו. במשך שנים האיחוד העביר בחשאי מאות מליוני דולרים לדיקטטורים במדינות צפ' אפריקה כדי לעצור את זרם ההגירה. האיחוד שמימן את פעילות השארת המסתננים בישראל אחראי ישירות לכליאת רבבות אפריקאים במחנות מעצר בתנאים איומים כדי שלא יגיעו לאירופה. רבים מתו כתוצאה מהתנאים הקשים במחנות במרוקו, לוב ואלג'יר אך על רוב המקרים, כמובן שלא תשמע. כי התקשורת בישראל משרתת את ארגוני הסיוע שפועלים נגד מדיניות ההגירה.

ביקורת כמנוף לשיפור

השלילה וביטויה השונים כמו עצומות מחאות ועצרות- לגיטימית כשמדובר בביקורת שנועדה לשפר. מצד שני, דוגמאות לבעיות שהשמאל מבעיר כדלק לשלילה מבלי להציע פתרון עדיף תמצא בשפע:

אנרגיה וזיהום אוויר, ירי טילים מעזה, פקקים, הזקנה במסדרון, האיום האיראני, מצוקת הדיור, יוקר המחיה, העלאות שכר, מאבק האתיופים, התעצמות החיזבאללה ,ארגוני עובדים וכ'ו.

כמעט בכל הנושאים השמאל מסתפק בשלילת הקיים מבלי להעמיד תכנית חלופית או הצעה יישימה עדיפה. נדיר שלטענות השמאל להפניית תקצוב למטרה כלשהי, יצטרפו מקורות מימון. ברור שקיימות מצוקות חברתיות כואבות (בניגוד למחירי הדירות בת"א) וליקויים שדורשים שיפור- על כך אין ויכוח. אך ההבדל בין ביקורת להטחת טענות סיטונאית הוא שהאחרונה נועדה לפורר את האמון בשלטון ואת הזהות הלאומית.

במקום סולידריות, השמאל רומס אותה ע"י יצירת שסעים והבלטת מחלוקות בחברה. גם ללא תואר בהיסטוריה ניתן להבחין שמאבקי השמאל הקלאסיים מתאפיינים בשלילה עזה שהפכה לשנאה.

  • שלילת הדת
  • שלילת הצבא
  • שלילת גברים
  • שלילת המערב
  • שלילת סמלי הלאום
  • שלילת המנהגים והמסורת
  • שלילת אמצעי תחבורה, אנרגיה ומזון
  • שלילת ההיסטוריה, ההסכמות החברתיות והעובדות

השמאלניזם כרעיון חייב גוף קבוצה או רעיון כלשהו כדי לצבור משלילתו כוח כדי לגדול ולהתקיים. לכן במהות, השמאל הוא אידיאולוגיה לעומתית נטולת בסיס שמאפשר פיתוח חברה חופשית ומשגשגת. ללא קיומו של האחר אין למאמין דרך ליישם את עיקר אמונתו- לחסום, להתנשא, לבוז, לנצל, להדיר, להאשים ולהתריס כנגדו טענות. האבסורד מרתק כי שלילת האחר מחייבת כתנאי את קיומו של הקיים. קיום שאותו השמאל מנסה להרוס.

  • התנגדות לציונות וקיומה של מדינת ישראל.
  • שלילת ההתיישבות ביהודה ושומרון.
  • ביטול כוח צבאי וסידורי ביטחון הכרחיים.

בכל האידיאולוגיות שבשמן נהרגו ונרצחו עשרות מליוני אנשים עמדה השלילה כיסוד אמוני מרכזי. בישראל, מאות מעמותות השלילה מסתתרות מאחורי תארים ושמות שהודות לתקשורת מצטיירים בציבור כארגוני מוסריים וחיוביים.

  • בצלם
  • יש דין
  • יש גבול
  • המוקד לפליטים
  • רבנים לזכויות אדם
  • רופאים לזכויות אדם
  • המוקד להגנת הפרט

כבר שנים שפועלים בתוכנו מאות ארגוני שלילה כשרובם המכריע לא מסוגל להציג הישג אחד או נתון בודד שמוכיח מעל לכל ספק שסייעו לקבוצה כלשהי בהיבטי ביטחון, חופש, בריאות וחינוך.

אותי זה די מדהים, במיוחד כשמדובר על מליארדי דולרים שהוזרמו לישראל ממדינות זרות במשך עשרות שנים. עיון בדוחות השנתיים באתר גיידסטאר מגלה שחלק ניכר מתקציבי עמותות השלילה מופנה למשכורות ולפרסום פומבי של… שלילה.

שלילת הציונות וזכותנו למדינה וביטחון לא שיפרה את מצב הערבים במרחב. הסכם אוסלו והטרנספר מעזה העלו את מספר הקורבנות והנפגעים. התנגדות לאכיפת החוק בנגב לא שיפרה את מצב הבדואים. הגבלת כוחות הביטחון לא שיפרה את הביטחון האישי של ערבים ויהודים. התנגדות להקמת יישובים יהודיים לא הצילה ערכי טבע.

שלילה ותמיכה הם בסה"כ צדדיו של אותו מטבע

קל לטעות בטיבו של השמאל. רבים חושבים שמדובר באידיאולוגיה הכרחית שבולמת, מרסנת ומאזנת כוחות נגדיים. אין פלא שמדובר בסברה רווחת. דרך הסיקור התקשורתי של התחום החברתי והפוליטי הביא את הציבור לתפוס את השמאל כחלק ממערכת דואלית. אם אתה בעד שלום תשלול את המלחמה- אם אתה בעד החלשים תחליש את החזקים. השמאל בסה"כ עוזר למוחלש לנצח. כולם אוהבים את האנדרדוג וכל מפיק הוליוודי יסכים איתי.

זה אולי נשמע מוסרי או הגיוני אבל רחוק מהמציאות. השמאל כפי שראית בדוגמאות מעל לא משרת את הרעיונות והדגלים שבהם הוא מנופף אלא משתמש בהם לצבירת כוח. האיחוד האירופאי לא קלט מליוני מהגרים כדי לקדם שוויון הזדמנויות אלא כדי לספק מענה כלכלי לשיעור הילודה הנמוך.

מדינות ותאגידים ממשיכים להתנהג בדרך דורסנית כשהם "רוכשים בתרומות" שתיקה והתעלמות מארגוני שמאל. כל אותם ארגוני סיוע עתירי תקציבים למעשה מתפרנסים מבעיות. האמת המרה היא שאין לשלל העמותות והארגונים שום תמריץ לפתור אותן.

אותו ציבור מוחלש שהשמאל מפגין למענו מנוצל בציניות ולאחר שמתפזר אבק הקרב הצודק וההירואי, המוחלש נשאר בבעיותיו שלרוב רק החריפו. בכל העולם השמאל משתמש ויוצר מחלוקות ובעיות כדלק לצבירת כוח. הפתרונות, השגשוג והפיוס הם האיום והבעיה הגדולה של מאמיני השמאל.

אנשי שמאל שדורשים שקיפות, הכלה, פלורליזם ורב גוניות שוללים יותר מכל כת או אמונה את זכויותיהם של אחרים. השלילה היא הצו האמוני, המניע העיקרי והמכנה המשותף לכל תנועות השמאל בעולם.

רעב בוונצואלה

התשובה לשאלה האם השמאל כתנועה ואידיאולוגיה שיפרה את מצב האנושות טמונה במאות מיליוני מצבות פזורות ברחבי העולם. התמונה האחרונה מוונצואלה שבה אנשים גוועים מרעב בעקבות שלילת הקפיטליזם המערבי.

 

מאת: שחרור יונים

כובש דיעות ומשבש שעות

חשבת על זה?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.