נספח- כיצד תשרוד פצצת אטום

קצת רקע מקדים. בעקבות העיסוק המוגבר של התקשורת בנושא הגרעין האיראני חיפשתי מידע אמין כדי לדעת כיצד לנהוג עם המשפחה במקרה שישראל תותקף בנשק גרעיני. סוג של בילוי סופשבוע לאיש המשפחה הממוצע. בסופו של דבר הגעתי לחוברת שפרסם הממשל האמריקאי לאזרחיו. את התרגום שנספח זה מתייחס אליו תוכל לקרוא כאן: כיצד תשרוד מתקפה של נשק גרעיני.

המקור לתרגום נראה כגירסה מעודכנת של החוברת המקורית (קישורים בהמשך) ולאחר שקראתי אותו מספר פעמים נפטרתי ממספר דיעות קדומות והגעתי למסקנות לגבי דרכי הפעולה שאנקוט במקרה הצורך (חמסה עלינו). החלטתי לתרגם את הממצא הנדיר לעברית ולשתף אותו עם אחרים כי אני חושב שהוא באמת עוזר להבין את הסכנה ויכול לעזור בהתמודדות. 

פצצה אטומית - קטן עלינו

הנקודות בנספח יעזרו להבין את המשמעויות של ההנחיות במדריך שנכתב בשנות ה- 50 עבור האזרח האמריקאי הממוצע שחי בסביבה וזמנים שחלפו מהעולם, ויחדד כיצד לנהוג בדילמות שעלולות לגזול זמן יקר בזמן אמת.

שים לב !
די השתדלתי לשמור על רוח הדברים והדיוק בתרגום אבל הוא לא חסין מטעויות. בנוסף, המדריך והנספח מכילים תובנות שהגעתי אליהם בעקבות מידע שהתפרסם בתקשורת הישראלית. אני לא מדען אטום, אין לי עבר בטחוני ולא מקורות מידע חסויים בשושן הבירה -וגם לא בישראל. אני סתם איש משפחה ממוצע שהגיע למידע שנראה די אמין ורציתי לשתף.

ברגע שיתפרסם מידע חדש מהרשויות בישראל עליך להתעלם ממה שנכתב כאן ולדבוק בהנחיות של המומחים והרשויות. ובמילים יותר ברורות- כל העושה שימוש במידע במדריך המתורגם והנספח עושה זאת על אחריותו האישית בלבד.

סעיפים מהתרגום

  1. אני מניח שגודל ועוצמת פצצות האטום שבידי ארה"ב ורוסיה די השתנו משנות ה-50 ולמרות זאת הדברים נראים לי די רלוונטיים במקרה שטיל איראני עם ראש קרב גרעיני מגיע לכאן.
  2. ההתייחסות לקורות במקלט-כלל הנראה לגבי בתים פרטיים בארה"ב שרבים מהם בנויים מעץ. בישראל לרוב יש תקרת בטון.
  3. התייחסות לחומרים דליקים נפוצים בבתים פרטיים בארה"ב. רלוונטי לבעלי מיכלי סולר או נפט לחימום. כנ"ל לגבי בלוני גז.
  4. כמעט לכל בעלי התנורים והקמינים יש ארובות, אבל רק לחלק מהם יש ווסת שיספק אטימות מלאה. פתחים וארובות נוספות נפוצות נמצאים במטבח וחדרי שירותים. מדובר במאווררים (ונטות) ולרוב אין אפשרות לאטום אותם כראוי.
  5. ברוב הבתים והדירות בארץ יש דוד מים חיצוני. יכול להיות שאם סוגרים את הברז הראשי (שיבר) אפשר להשתמש במים בצנרת. אני לא בטוח לגבי הבדלים מול מערכות המים הנפוצות בארה"ב או כיצד כדאי לנהוג במקרה הזה. הנקודה שנראית לי חשובה היא המרחק ממוקד הקרינה.
  6. כן, לאחר כ 60 שנה ממועד פרסום חוברת ההנחיות המציאות די השתנתה. רוב בתי האב בישראל קולטים שידורי טלוויזיה דרך תשתית אופטית או שידורי לוויין. בנוסף כמעט לכל בוגר יש טלפון סלולארי.
  7. רוב הישראלים גרים בדירות ואין להם חניה פרטית בשטח משלהם. העיקרון ברור- לא לחסום מעבר של כוחות הצלה.
  8. אני לא מעריך שמחשבים שנמצאים כיום כמעט בכל רכב מודרני ייפגעו, אבל כדאי לקרוא אודות פולס אלקטרומגנטי כדי לא להיות מופתע אם משהו לא יעבוד.
  9. התרגום מתבסס על המאמר שפורסם כאן. המסמך המקורי שהופק כחוברת באנגלית ניתן להורדה בפורמט PDF, בתמונות, בפורמט לקורא דיגיטלי. הכל נמצא בקישורים מצד שמאל בדף הזה.
  10. קישורים נוספים באנגלית: עובדות מעודכנות יותר לגבי נשק גרעיני  ומדריך נוסף- כיצד להתגונן מפני קרינה.
  11. אין לי שום מידע לגבי יחידות חילוץ ישראליות המתמחות בטיפול בקרינה רדיואקטיבית ונפגעי נשורת גרעינית אבל אני משער שיש כאלה.
  12. לגבי היבט העזרה לניצולים, אני משאיר לכל אחד להחליט בהתאם להנחייה מהרשויות, מידת הסכנה והמצפון הפרטי. אני די בטוח שאנשים ישנו את דעתם לאחר ילמדו כיצד לשרוד מתקפה של נשק גרעיני.
  13. עכשיו תירגע, בלי פאניקה. לא צריך להזמין כרטיסי טיסה… שתה קצת בירה קרה ותבין את הנקודה: חוץ ממה שכבר נאמר בכלי התקשורת לגבי היתכנות של התקפה גרעינית על ישראל בידי איראן אין לי שום מידע חדש והדבר האחרון שאתה צריך לעשות הוא להפיץ שמועות שיבהילו אחרים. קח אוויר, ותחזור לקרוא את המדריך עוד יומיים. בטח פספסת כמה דברים. נכון להיום אין שום דבר חדש (נכון ל- 13, במרץ 2012) מעבר לקצת גראדים וקסאמים מעזה…

חשוב לך שגם אחרים יקראו?

שתף בפייסבוק עם החברים והמשפחה.

מאת: שחרור יונים

כובש דיעות ומשבש שעות

חשבת על זה?

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.