כיצד תשרוד תקיפה בנשק גרעיני

תרגום הנחיות שהפיץ הממשל האמריקאי במקרה של מתקפה גרעינית.  קראתי את המסמך מספר פעמים ונפתרתי מכמה הנחות מוטעות.  הקריאה עזרה לי לגבש תכנית פעולה למשפחה ואפילו די הרגיעה אותי. קרא את הנספח הנלווה כדי להבין נקודות לגבי המקור ומשמעות ההנחיות והמידע. מתחילים:

אתה יכול לשרוד
תוכל לשרוד מתקפה אטומית ללא מונה גייגר, לבוש הגנה או אימונים מיוחדים. דע מה הסכנות העיקריות בפצצה. דע מה הצעדים שעליך לעשות כדי להימנע מהם. כהתחלה, עליך להבין שביקוע גרעיני הוא בסה"כ דרך נוספת לגרימת פיצוץ. אכן, פצצת אטום קטלנית והרסנית יותר מכל פצצה שהאדם יצר עד כה אבל כוחה בהחלט מוגבל. גם פצצת מימן לא יכולה לבקע את כדור הארץ או להרוג את כולנו על ידי קרינה מסתורית.  מפני שכוחן של כל הפצצות הוא מוגבל, הסיכוי שלך לשרוד מתקפה אטומית טובים בהרבה ממה ששיערת.

בהירושימה, קצת יותר מ- 50% מהאנשים שהיו במרחק של מייל מהפיצוץ האטומי עדיין חיים. בנגסאקי, כמעט 70% מהאנשים שהיו במרחק מייל מהפיצוץ שרדו כדי לשתף את סיפורם. כיום, אלפי אנשים ששרדו את התקיפה בגרעינית ביפן חיים בבתים חדשים שנבנו בדיוק באותם מקומות שבתיהם הישנים ניצבו. המלחמה אומנם שינתה את חייהם, אבל הם אינם מוכי סרטן. ילדיהם בריאים ונורמליים. אלה שלא יכלו להביא ילדים בגלל הקרינה מצליחים שוב להוליד.

מה הסיכוי שלך ?
אם פצצת אטום מודרנית תתפוצץ ללא התרעה מעל עירך הלילה, הסיכוי שלך לשרוד את ההתקפה מוערך באופן הבא:

-אם במקרה אתה מאותם חסרי מזל שהיו בדיוק מתחת לפיצוץ, הסיכוי שלך לשרוד הוא אפסי. למעשה, בכל מקום ברדיוס של חצי מייל ממרכז הפיצוץ, הסיכוי שלך הוא בערך 1 מכל 10.
מצד שני וחשוב להבין זאת, ממרחק של חצי-מייל ועד מייל יש לך סיכוי של 50% לשרוד.
-מטווח של מייל עד מייל וחצי, הסיכוי שתיהרג הוא רק 15 מתוך 100.
-בטווח שבין מייל וחצי ל 2 מייל, מקרי המוות יורדים רק ל 2-3 מתוך 100.

באופן טבעי הסיכוי שלך להיפגע גדול משמעותית מהסיכוי שתיהרג. גם אם נפגעת מקרינה אין המשמעות שנגזרו עליך נכות או מוות מוקדם. סיכוייך להחלמה מלאה די דומים להחלמה מתאונות יומיומיות. הערכות אלה תקפות לפצצות אטומיות מודרניות (ראה סעיף 1 בנספח) -ובמקרה שלא ניתנה התרעה מוקדמת.

מה לגבי פצצות על ?
אל תאמין לשמועות על כלי נשק דמיוניים שחזקים במאות או אלפי מונים. כולם גורמות נזק באותו אופן. פצצה אחת של 2,000 טון תגרום לפחות נזק משתי פצצות של 1,000 טון המופלות במרחק קטן כי פצצה גדולה "מבזבזת" כמות גדולה של אנרגיה בסמוך למרכז הפיצוץ. בראיה מעשית, זה לא משנה אם מבנה הסמוך לפיצוץ התאדה או הפך לגל אבנים. אם להיות מדוייקים, פצצות אטום מודרניות יגרמו נזק כבד למבנים ובתים ברדיוס של 2 מייל, אבל אם נכפיל את עוצמת הפצצה הרדיוס יגדל רק ל 2.5 מייל בערך. באופן דומה, גם אם היו פצצות חזקות פי 100, הם היו משיגות הרס מוכפל ב- 4.5 ולא פי 100.

חשוב: זכור שכל החישובים למעלה לגבי סיכויי ההישרדות רלוונטיים לתרחיש שבו לא ניתנה שום התרעה מראש.

בדיוק כמו חומרי נפץ, כלי נשק גרעיניים גורמים להרס ומוות כתוצאה מהפגיעה והפיצוץ עצמו. לכן נתמקד בדברים שיעזרו לך להתגונן משתי הסכנות האלה.

מה לגבי הפיצוץ ?
גם אם יש לך התרעה של שניות  ספורות יש דבר אחד חשוב שתוכל לעשות כדי להמעיט את הסיכוי להיפצע: השתטח לעבר הרצפה. יותר מחצי מהפגיעות יהיו תוצאה ישירה של חלקים נופלים ושברים מעופפים. אם תשכב כשפניך כלפי מטה תקטין את הסיכוי שתועף מההדף. אם יש לך זמן לאתר מסתור טוב, תקטין את הסיכוי להיפצע משברי זכוכיות וחלקים אחרים.

אם אתה בתוך מבנה, המקום הטוב ביותר להשתטח בו הוא קרוב לקיר הפנימי של המקלט. אם אין לך זמן להגיע למקלט, שכב בצמוד לקיר פנימי, או זנק מתחת לשולחן או מיטה. נסה להימנע ממיקום ליד חלון בגלל הסבירות שתפגע משברי זכוכיות.אם נתפסת בחוץ שכב בצמוד לקיר של מבנה יציב או זנק לתעלה קרובה.

לאחר שנשכבת כדי להתגונן המנע מלהביט למעלה כדי לראות מה מגיע. גם באור יום עוצמת ההבזק של פצצת אטום עלולה לגרום לעיוורון של מספר דקות אם מפנים אליה מבט. הגן על פניך בעזרת ידיך למשך 10 או 20 שניות לאחר הפיצוץ. זה יעזור גם כדי להגן על עיניך משברים וזכוכיות.

מה לגבי כוויות?
כוויות מההבזק והחום של פצצות אטום גרמו בקירוב ל 30% מהפציעות בהירושימה ונגאסקי. ליד מרכז הפיצוץ לרוב הכוויות קטלניות. אנשים עלולים להפגע מכוויות באופן רציני ברדיוס של מייל, ואת החום אפשר להרגיש בידיים ובפנים גם ממרחק של 4-5 מייל.

  • כדי להמנע מכוויות, נסה למצוא קיר למחסה, חומה או מכשול שיחצוץ בינך לבין להט הפיצוץ. אפשר להניח שהמפציץ ינסה לכוון למרכז העסקים הגדול של העיר.
  • כמות קטנה של חומר יציב תספק הגנה מכוויות גם בקרבת הפיצוץ, אפילו משהו דק כמו בד כותנה יכולים לעזור.
  • אם אתה עובד בחוץ, לבש ביגוד מאוורר עם שרוולים ארוכים ובצבעים בהירים במקרי חירום. אל תקפל את השרוולים וחבוש כובע עם שוליים- זה יכול למנוע כוויות פנים.

מה לגבי רדיואקטיביות ?
בכל השיחות סביב נשק אטומי מייחסים חשיבות גדולה לרדיואקטיביות. רדיואקטיביות היא הדבר היחידי, מלבד הגודל שבהם פצצות אטום או מימן נבדלות מפצצות רגילות. חוץ ממקרה של פיצוץ תת מימי, או על פני האדמה הרדיואקטיביות מביקוע אטומי, היא הדבר שפחות צריך לחשוש ממנו- יחסית לפיצוץ ולחום.

רדיואקטיביות איננה משהו חדש או מסתורי. אנחנו מופצצים בקרינה קוסמית שמגיעה מהשמיים במשך כל ימי חיינו ללא הפסקה בלי להיות מודעים לעניין. במשך חצי מאה מדענים ודוקטורים בחנו ועבדו עם קרני רנטגן וצורות אחרות של קרינה חודרת. בזכות הניסיון המצטבר אנחנו למעשה יודעים הרבה יותר על קרינה מאשר על מחלת הפוליו, התקררות או מחלות שכיחות אחרות. קל להבין כיצד קרינה עובדת כשחושבים על קרני שמש.

בחלק הצפוני של כדור הארץ קרני השמש בחורף כמעט ולא יגרמו לכוויות, אבל ביום קיץ חם הסבירות לכוויות תעלה. עדיין, רק מספר דקות של חשיפה לקרני השמש בקיץ לא גרמו לשיזוף או לכוויות. כדי להשתזף עליך להיות חשוף לקרני השמש לזמן מה. בנוסף, כוויות שמש על הפנים או הידיים עלולות לכאוב אבל לא להזיק באופן משמעותי. אבל אם הכוויות מכסות את כל הגוף הפגיעה עלולה להיות רצינית ולעיתים אפילו קטלנית.

באותו אופן, הנזק שיכול להגרם מרדיואקטיביות תלוי בעוצמת הקרניים והחלקיקים שפוגעים בך, במשך הזמן שאתה חשוף להם ועד כמה גופך חשוף.

מה זה "רדיואקטיביות ראשונית"?
באופן כללי פיצוץ אטומי מייצר שני סוגי קרינה. הראשון והחשוב מלווה בשחרור עוצמתי של קרניים וחלקיקים עם הפיצוץ. סוג זה נקרא רדיואקטיביות ראשונית, או רדיואקטיביות של הפיצוץ. הקרניים והחלקיקים טסים במהירות ומתחילים מיד בתהליך דעיכה. הסכנה מהקרינה הראשונית חולפת כדקה וחצי לאחר הפיצוץ.

סוג הרדיואקטיביות השני – רדיואקטיביות מתמשכת יידון בהמשך.

רדיוס הפגיעה מרדיואקטיביות ראשונית שנוצרה מפצצת אטום מודרנית משתרע על קצת יותר ממייל אם הפצצה התפוצצה בגובה של 2,000 רגל באוויר. אם הפיצוץ הרבה יותר גבוה, יכול להיות שחלק מהקרינה כלל לא יגיע לאדמה והטווח למעשה יקטן.  אם הפיצוץ נמוך בהרבה כנראה שטווח הפגיעה יקטן כתוצאה מחסימה של מבנים ומכשולי קרקע.

במרחק של קצת יותר ממייל מהפיצוץ, האפקט העיקרי של פגיעה מרדיואקטיביות ראשונית דועכת ייראה כשינויים זמניים בהרכב הדם בבדיקות הרופאים. כנראה שאפילו לא תהייה מודע שנחשפת לקרינה.

במרחק קטן ממייל ממרכז הפיצוץ, במקרה שאינך מוגן כנראה שתפגע באופן מוחשי. פחות משני שליש המייל, אלה שנתפסו ללא הגנה יחשפו למינון קטלני.

עדיין, האפשרות שתיתפס ללא שום הגנה, הוא לא גבוה במיוחד. אפילו אם תהייה ברחוב קיים סיכוי גבוה שבניין ואפילו מספר מבנים יחצצו בינך ובין הפיצוץ ויגנו עליך באופן חלקי או מלא.

פיצוץ אטומי מעל פני האדמה גורם לנזק הגבוה ביותר. כמו ביפן, הסיכוי שתפגע מההדף או מחום הפצצה שהתפוצצה באוויר גבוה מהפגיעה הרדיואקטיבית. בהירושימה ונגסאקי קצת יותר מ 50% ממקרי המוות נגרמו מהפיצוץ עצמו וכמעט 30% מכוויות עור. רדיואקטיביות עצמה אחראית ל- 15% מכלל מקרי המוות והפציעות.

במקרה שהפיצוץ יתרחש על פני האדמה או קצת מעל, טווח הנזק של הרדיואקטיביות הראשונית, הפיצוץ והחום יצטמצם בהרבה. זאת לאור העובדה ששלושתם ייבלמו על ידי האדמה ומבנים סמוכים.

במקרה של פיצוץ תת ימי, הסכנה מצטמצמת בהרבה בכל הנוגע להדף הפיצוץ וגל החום. כל הרדיואקטיביות הראשונית תספג במים. במקרה זה צריך להביא בחשבון גם את הקרינה מהסוג השני שתוסבר בהמשך.

מה לגבי ספיגה של רדיואקטיביות ?
אם פצצה גרעינית התפוצצה בגובה של שני שליש המייל מעל לביתך אין שום דרך מעשית למנוע מהקרינה הראשונית מלחדור לקומות שמעל הקרקע. יכול להיות שבטווח קצר מאוד ספיגה של רדיואקטיביות תופיע בחומרים מזהב, כסף וחומרים רבים אחרים. בכל מקרה, סוג של רדיואקטיביות אף פעם אינו מהווה סכנה ממשית ואין טעם להשליך תחבושות וחומרי עזרה ראשונה מהארון, הם יהיו בטוחים לשימוש.

כמובן שאם הרדיואקטיביות תחלוף דרך קירות הבית היא לא תיעצר על ידי פח או זכוכית ותחדור גם לקופסאות פח (שימורי אוכל) וכלי זכוכית. למרות זאת, זה לא הופך אותם למסוכנים או ללא אפשרות לשימוש. תוכל להשתמש בהם כל עוד הקופסאות והאריזות שלמות ולא נשברו.

מה לגבי מחלה רדיואקטיבית ?
במקרה שנקלעת לאזור פתוח או בקומות העליונות בזמן הפיצוץ יכול להיות שספגת מינון רציני של קרינה ראשונית. גם אז, הסימפטום הראשון לפגיעה מהקרינה לא יופיע בשעות הראשונות. לאחר מכן סביר להניח שתסבול מכאבי בטן והקאות. חשוב לזכור שאתה עלול לסבול מכאבי בטן בגלל סתם קלקול קיבה כך שהקאה איננה בהכרח מעידה על פגיעה רדיואקטיבית.

פרק הזמן שחלף עד לתחילת הסימפטומים מעיד עד כמה מינון הרדיואקטיביות שנחשפת אליו חזק. ככל שהמינון חזק יותר, תחוש רע מהר יותר. כעבור מספר ימים אתה עלול להמשיך להרגיש פחות טוב, ולאחר שבועיים תתחיל לסבול מנשירה שיער ראשך. עד לזמן שבו תאבד את שיער ראשך תחוש רע, אבל כנראה שתהייה בסדר. למרות הקרינה הסיכוי שלך להחלמה מלאה גבוה מ -50% וזה כולל את צמיחת השיער חזרה.

מה המקום הטוב ביותר להיות בו ?
אם ביתך קרוב לפיצוץ אין הרבה דברים שתוכל לעשות כדי להגן עליו מפני הפיצוץ וגל ההדף. בתוך חצי מייל על פני השטח בדיוק מתחת למרכז הפיצוץ, העוצמה כנראה תחריב את כל המבנים. במרחק של מייל בערך, מבני מתכת לבנים ועץ ייפגעו באופן שלא יאפשר שיקום. ככל שנרחיק יותר יהיה פחות הרס, אבל סביר שנזק רציני ישרור גם בטווח של 2 מייל.

הצפי שהקומות העליונות במבנים ליד מוקד הפיצוץ יינזקו בצורה מירבית. משמעות הדבר שהמקלט יהיה המקום הבטוח ביותר להיות בו. אם יש לך הזמן להגיע למקלט תת קרקעי שכב צמוד לקיר החיצוני או לצד עמודי היסודות של הבניין. תהייה בטוח יותר תחת ספסל מאסיבי או אפילו מתחת לשולחן. התרחק ממרכז החדר בגלל החשש מקורות שיתמוטטו ואובייקטים שעלולים לפגוע בך. (ראה סעיף 2 בנספח)

הסיכון עבורך בבחירה במרתף הוא להישאר כלוא בין הריסות הבניין, אבל הסיכוי הכללי שלך לשרוד את הפיצוץ ברוב המקרים גבוה בהרבה מלהיות בקומות שמעל. אם למרתף יש מספר יציאות הסיכוי שלך להיחלץ עולה בהתאם.

מלבד ההגנה מפני הפיצוץ והחום המקלט יספק לך מחסה מפני הרדיואקטיביות הראשונית. כלל האצבע הוא ככל שתעמיק למטה תגדיל את ההגנה והמחסומים בינך לבין הקרינה. במרתף מתחת תהייה מוגן לא רק על ידי בניינים אחרים, אלא גם על ידי אדמה והבטון. אדמה, בטון ומתכת הם חוסמי קרינה יעילים.

במקרה שאין לך מקלט, חפש בסביבה הקרובה מקלט ציבורי או מחסה שאליו אפשר להיכנס במקרה חירום. מחסה שכזה יכול להיות תעלה או נקיק נחל עמוק, או בניין אחר בטווח רלוונטי. במקום פתוח אפילו גבעה יכולה לספק הגנה מסויימת אם תסתתר מאחוריה. בבחירת המחסה צא מנקודת ההנחה שהמפציץ יכוון לאזור הבניינים הגדולים שמאוכלס בצפיפות הגדולה ביותר.

אם אתה גר באזורים מוכי טורנדו יכול להיות שיש לך מקלט סערה. במקרה שכן, יש לך מקלט שיהווה הגנה מצויינת לפצצה גרעינית.

כיצד להכין את הבית ?
החל מעכשיו החל ליישם מדיניות של "מניעת אש בבית". אל תצבור ערימות פסולת מסביב לבית ותמיד תחזיק אותה במיכלים. אם אתה יודע שיש לך זמן כשהתחילה אזעקה, סגור את הדלתות והחלונות והגף את התריסים. זה יעזור למנוע מרסיסי בוערים להכנס. אם יש לך תריסים או הצללה מאסיבית אחרת הם יעזרו להגן גם מפני שברי זכוכיות. מספר היערכויות מקדימות נוספות כדאי לקחת בחשבון.

מהדף הפיצוץ האטומי מעל לפני הקרקע כנראה שלא ייגרמו נזקים ישירים למערכת הובלת הגז והמים, אולם הטלטולים וקריסת מבנים עלולים לשבור את חיבורי הגז והחשמל שממוקמים קרוב לפתח הבית וזה עלול לגרום לדליפת גז או מים הישר למרתף.

כדי למנוע את הסכנה מפיצוץ ושריפה כתוצאה מהדליפה עליך לסגור ברזי גז, סולר או נפט להסקה. (ראה סעיף 3 בנספח).

במקרה שאירעה תקיפה ללא התראה מוקדמת בצע את הצעדים מעל מיד לאחר סיום התקיפה. שמור תמיד פנס בקרבתך והמנע משימוש בגפרורים ומציתים כדי להאיר מרתפים ומקומות שגז ודלקים עלולים להצטבר בהם כתוצאה מדליפה. הדבר עלול לגרום לדליקה או פיצוץ.

מה לגבי נשורת רדיואקטיבית?
הידיעה כיצד יש להתגונן מפני ההדף, החום והרדיואקטיביות הראשונית משאירה אותנו עם האתגר האחרון- כיצד להימנע מפגיעה של רדיואקטיביות לטווח ארוך.

הרדיואקטיביות הראשונית מתפרצת מהפצצה בזמן הפיצוץ ונשארת למשך קצת יותר מדקה. נשורת רדיואקטיבית נשאת לזמן ממושך יותר, ממספר דקות, שבועות וחודשים –תלוי בחומרים הרדיואקטיביים. רדיואקטיביות ממושכת עלולה להיות מסוכנת כשהפיצוץ מתבצע על פני האדמה, מתחת לאדמה או במים. פיצוץ אווירי לא משאיר רדיואקטיביות ממושכת ברמה מסוכנת. רוב הרדיואקטיביות מגיעה משאריות הפצצה, או אפר שנקרא גם חומרי ביקוע. הם מורכבים ממיליוני חלקיקי אטומים שהתבקעו בפיצוץ.

נשורת רדיואקטיבית מתפזרת על ידי אטומים של אוראניום ופלוטוניום שלא התבקעו כתוצאה מהפיצוץ שלרוב קטנים ואינם מזיקים. חלקיקים בלתי נראים אלה מתנהגים בדיוק כמו אבק יומיומי רגיל. כשהם נמצאים בכמות מספקת הם מצטברים יחד למסה ומזהמים כל דבר שעליו התאספו, כולל אנשים.

אמנם ניתן להסיר אותם בקלות ממשטחים מסוימים, אבל יש מקומות שאליהם הם נצמדים בעקשנות. באופן מעשי אי אפשר לנקות אותם מהחריצים והפינות בבית. כמו ברוב המקרים הרבה יותר קל למנוע זיהום מאשר להסיר אותו.

מה לגבי ענן רדיואקטיבי ?
למרות הכמות העצומה של הנשורת רדיואקטיבית שמשתחררת בפיצוץ אווירי, כנראה שאנשים לא יחשפו לרמות מסוכנות ממנה ברוב התקיפות בנשק גרעיני. הצפי הכללי הוא שהפיצוץ העצום יגרום לנזק העיקרי. כשפצצה אטומית מתפוצצת באוויר בגובה מסויים, החום העצום שנפלט יוצר זרמי גז שנושאים את אבק החלקיקים גבוה לשמיים. רוב החלקיקים נסחפים יחד עם ענני הפצצה.

אזורים שחוו פיצוץ אווירי שכזה לא יהפכו ל"אזורים אבודים" שאליהם אף אדם לא יעיז להיכנס וצמחיה לא תגדל בהם, בוודאות. למעשה, הם ישאירו כמות מועטה מאוד של רדיואקטיביות על הקרקע, אפילו מתחת למקום הפיצוץ. צוותי כיבוי ועזרה ראשונה יכולים להיכנס ללא שהות למרכז ההרס בסכנה קטנה לחשיפה בכמות מזיקה. בניגוד לכל מה ששמעת לגבי עננים רדיואקטיביים, לאחר הדקה וחצי הראשונות קיימת סכנה מועטה אם בכלל מהחלקיקים שנפלטו בפיצוץ. כשרוב החלקיקים הרדיואקטיביים נסחפים למעלה השמיימה הם נופלים בסופו של דבר חזרה לאדמה, אבל מפני שהפיזור שלהם כל כך גבוה ובכמות כה נמוכה הסיכוי שיגרמו נזק ממשי לבני אדם הוא נמוך מאוד.

נדרשות אלפי פצצות אטומיות שמתפוצצות מעל הקרקע כדי שאפשר יהיה לזהות ממצאים המעידים על זיהום חמור באזורים נרחבים על פני האדמה. לא נמצא זיהום חמור באדמה שמתחת לשתי הפיצוצים האוויריים של במקרה של יפן. מקודם נכתב, שקרוב ל 15% מהאבידות ביפן נגרמו מרדיואקטיביות, אבל אף אחד מהם לא התרחש כתוצאה של קרינה לטווח ארוך.

מה לגבי פיצוצים קרקעיים וימיים ?
פיצוצים בקרבת פני האדמה לרוב משאירים אזור מוגבל בקרבת הפיצוץ מזוהם בצורה מסוכנת. במקרים כאלה הסבירות לנזק מנשורת רדיואקטיביות גבוהה יחסית לאפשרות של פיצוץ אווירי. אבל  גם במקרה זה ניתן להתגונן אם נשארים בתוך מבנה או פשוט נכנסים לרכב וסוגרים את החלונות ואם במקרה הנשורת נחתה על מישהו אפשר למזער את הסיכון לפגיעה אם יסיר את הבגדים המזוהמים וייכנס לאמבטיה או ייעשה מקלחת במהירות.

במקרה של פיצוץ תת-ימי חלק גדול מהרדיואקטיביות של הפצצה ייספג מים ויתפזר בסביבה הקרובה. במקרה זה צפוי זיהום חמור של הקרקעית. לאחר פיצוץ תת-מימי או תת-קרקעי ענן של רסס ערפל או אבק עלול להיווצר ולהתפשט עם הרוח ולפגוע באנשים שאינם מוגנים.

אם הפיצוץ היה תת קרקעי, על פני האדמה או במים השאר במחסה למשך שלוש או ארבע שעות. הסיבה: רוב הנשורת הרדיואקטיבית מאבדת את כוחה די מהר. כך שהשארות במחסה תקטין בצורה דרסטית את הסכנה.

יש לנהוג בכל גשם או ערפל שמגיע מיד לאחר פיצוץ אטומי כמסוכן, גם כשאינו רדיואקטיבי. נסה להשאר יבש במקרה שניתן. זכור שפיצוץ אווירי של פצצת אטום כמעט ולא ישאיר נשורת רדיואקטיבית ברמה מסוכנת יותר ממספר דקות ואפשר לאחר מכן להצטרף ולעזור לכוחות ההצלה והכיבוי.

כיצד מודדים רדיואקטיביות ?
איננו יכולים לראות, להריח, להרגיש או לטעום רדיואקטיביות. את נוכחות הקרינה הרדיואקטיבית מודדי בעזרת מוני גייגר ומכשירים ייעודיים אחרים. בכל מקרה, אינך צריך לדעת כיצד להשתמש בהם ותוכל לסמוך על יחידות שעברו אימונים ייעודיים מכוחות החילוץ וההצלה – צוותים אלה יזהירו אותך לגבי רמת רדיואקטיביות מסוכנת. תוכל לסמוך עליהם שינחו את כוחות הכיבוי והחילוץ והמתנדבים שלא להישאר במקום עם קרינה מסוכנת לפרק זמן שעלול לחשוף אותם לפגיעה.

תמיד תזכור את האנלוגיה של קרני השמש. לרוב יש הבדלים ניכרים בין רדיואקטיביות מסוכנת לרמה הנמדדת. אפילו הקרינה שנפלטת משעון יד תגרום למונה גייגר להתחיל לזמזם או בקיצור- לא צריך לאבד את הראש רק בגלל שנמסר לנו שיש רדיואקטיביות במקום.

כיצד תגן על עצמך מפני נשורת רדיואקטיבית ?
בזמן שאתה מנסה להתגונן מפני הדף הפיצוץ, גל החום והרדיואקטיביות הראשונית של הפצצה האטומית השתדל ככל האפשר למנוע מעצמך את האפשרות של חלקיקי פסולת רדיואקטיבית.

בתוך מחסה או מקלט אין לך מה לחשוש מפני סכנה זו, אך אם נקלעת לסיטואציה בזמן שאתה בחוץ נסה להתכסות במשהו בזמן שאתה משתטח על הארץ. חתיכת קרטון ודפי עיתונים יעזרו אך מעיל גשם יועיל בהרבה.

המטרה כמובן להרחיק אבק רדיואקטיבי וטיפות גשם מגופך ובגדיך. כשבטוח לצאת החוצה זרוק את הכיסוי שהשתמשת בו.  נסה לעזור ככל האפשר לאחרים. אין סיכוי שתפגע מרדיואקטיביות מגוף או בגד של אדם אחר, גם אם בעצמם נפגעי קרינה.

אל תזנח פצועים במקומות שבהם פרצה אש וכוון את כוחות ההצלה למקומות עם ניצולים לכודים בין ההריסות.  במקרה שנדרשת חבישה לפגיעות גוף השתמש בחתיכות בד מבגדיך או בגדי הפצועים, אך השתמש בחתיכות משכבות הביגוד שמתחת או בבגדים התחתונים ולא החיצוניים. סביר להניח שיהיו פחות מזוהמים מהרדיואקטיביות.

אם הסתובבת בהריסות ממקום הפיצוץ או נרטבת ממים שספגו קרינה, החלף את בגדיך ונעליך בהזדמנות הראשונה, לפחות את הביגוד העליון החיצוני שאגר את מרבית החלקיקים. עם הסרת הבגדים תרחיק ממך את רוב הזיהום שדבק בהם. אם הבגדים מזוהמים מאוד מומלץ פשוט לשרוף אותם.

בנוסף, אם היית במקום מזוהם מבחינה רדיואקטיבית נסה למצוא מקום למקלחת או אמבטיה. חשוב להסיר את כל החלקיקים הרדיואקטיביים הרחק מגופך בהקדם ושטיפה היא דרך יעילה מאוד להסירם. לא צריך חומרי ניקוי או תהליך שונה. מים וחמים וסבון יספיקו בהחלט.

ברחצה, הקדש תשומת לב מיוחדת לשיער בטוח ככל הנראה יצטבר הרבה מהלכלוך הרדיואקטיבי. בנוסף קרצף היטב את ידיך והקפד להסיר זוהמה שהצטברה מתחת לציפורניים. במקרה שצוותי קרינה מיוחדים נמצאים במקום בקש להיבדק במונה קרינה לאחר הרחצה. אם גופך עדיין נושא רדיואקטיביות התרחץ שוב מכף רגל ועד ראש באופן יסודי, ואם צריך אז גם פעם נוספת. אתה יכול להסיר באופן אפקטיבי את הרדיואקטיביות אם תתמיד ותהייה יסודי.

זכור שכל זה נוגע רק לאלה שבאו במגע עם חומרים רדיואקטיביים במקומות שמזוהמים באופן חמור.

מה לגבי רדיואקטיביות בבית ?
ישנם מספר צעדים פשוטים כדי להגן את ביתך מפני זיהום רדיואקטיבי וחלקיקים נושאי נשורת גרעינית מפצצה אטומית. הכלל הוא- הרבה יותר פשוט למנוע זיהום מלהסיר אותו אחר כך.

שמור את כל פתחי הבית, חלונות ודלתות סגורים לפחות מספר שעות לאחר הפיצוץ. למעשה עדיף שתשמור את הבית סגור עד שיחידות ההצלה המיוחדות יודיעו שאין יותר קרינה רדיואקטיבית בסביבת המגורים שלך. במקרה שקיבלת דיווח מהרשויות שאזור המגורים שלך נגוע ברדיואקטיביות בדרגה חמורה, כדאי לחסום את החלונות השבורים בשמיכות או קרטונים.

בכל סביבה עם רמת רדיואקטיביות גבוהה, יהיה זה בלתי אפשרי לשמור על הבית נקי לחלוטין מהזיהום. גם כמות קטנה תוכל לחדור מבעד לפתחים, סדקים או במורד הארובה. (ראה סעיף 4 בנספח)

(חשוב:, סגור את פתח הארובה, מיזוג האוויר ופתחי האוורור החיצוניים שאינם מצוידים במסננים מתאימים. )

במקרה שאינך נזהר סביר להניח שרדיואקטיביות בכמות מסויימת תכנס עם אנשים או חיות מחמד. שמור את חיות המחמד שלך בבית. כשאתה נכנס לבית לאחר שהיית בחוץ חלוץ נעליים מחוץ לכניסה כי סביר להניח שהסוליות יהיו מזוהמות באבק רדיואקטיבי.

הטוב ביותר הוא לנעול ערדליים, או לשים שקיות ניילון או משהו שיכסה את הנעליים. אם תפעל לפי ההנחיות באופן עקרוני אין לך ממה לחשוש ולא סביר שכמות משמעותית של רדיואקטיביות תצטבר בתוך ביתך.

אם תעזור בניקוי אזורים מזוהמים אתה עלול לשאת חלקיקים רדיואקטיביים על בגדיך וגופך, לכן אל תחזור הביתה ותתיישב עם הבגדים שבה עבדת. הסר את הבגדים העליונים בחוץ או במרתף וכבס אותם במים חמים והשתמש בהרבה סבון. זכור תמיד לכבס את הבגדים, אבל אל תשתמש במכונת הכביסה המשפחתית. קרצף את כל החלקיקים המזהמים במיכל סגור כמו דלי או אמבטיה שישמש אך ורק למטרה זו.

מה לגבי אוכל ושתיה ?
כדי להימנע מנזק שנגרם מאכילה או שתיה של חומרים מזוהמים ברדיואקטיביות, השלך את כל המזון באריזות פתוחות שהיה מונח במקום חשוף לאבק מפיצוץ קרקעי או ערפל מפיצוץ מימי שנושאים חלקיקים רדיואקטיביים. לפני שאתה פותח קופסאות סגורות, מיכלים או בקבוקים שטוף היטב את האריזה, זה יסיר את רוב הזיהום שדבק בהם.

וודא שכל כלי האוכל, השתיה, הבישול, הסכו"ם וכלי ההגשה יעברו ניקוי וקרצוף יסודי כדי להסיר מהם חלקיקים בלתי נראים ואב הנושאים רדיואקטיביות. מזון וכלי אוכל שאוחסנו בארונות ומגירות שנסגרים בצורה אטומה יהיו בטוחים לשימוש.

במקרה של פיצוץ אווירי אין מה לחשוש לגבי האוכל בבית. הוא יהיה בטוח לשימוש.

נהג בזהירות מיוחדת לגבי שתיית מים לאחר פיצוץ אטומי. כמעט ולא קיים חשש שהמים בצינורות ביתיים יספגו רדיואקטיביות בזמן תקיפה אטומית. אם תאגור מיד מעט מים שהיו בצינורות בזמן הפיצוץ בכלים סגורים זה יספיק לך כדי לעבור את תקופת הביניים שלאחר ההתקפה.

(ראה סעיף 5 בנספח)

גם במקרה שמים יוסיפו לזרום בצינורות, אל תשתמש בהם לשתיה לפני שהרשויות הכריזו בצורה ברורה שהמים העירוניים או באזור המגורים שלך ראויים לשתיה. הנחיה זו לא נוגעת רק לזיהום רדיואקטיבי אלא בגלל סכנות אחרות כמו חיידקי טיפוס שעלולים לחדור ממקורות מים מזוהמים.

אם אתה חייב להשתמש במים מהמערכת העירונית לפני קבלת הנחיה מהרשויות הרתח אותם לפני השימוש. אמנם הרתחה אינה עוזרת נגד הרדיואקטיביות, אך הסיכוי שהמים יהיו רדיואקטיביים די קלוש בכל מקרה. ההרתחה תעזור לטפל בחיידקים שחדרו למערכת המים.

מה לגבי רדיו וטלפון ?
הפיצוץ או הרדיואקטיביות לא משפיעות על אופן התפקוד של רוב המכשירים והציוד האלקטרוניים. אם כבלי הטלפון וחוטי החשמל לא נקרעו ואין בעיה באספקת הכוח, האור והטלפון בבית ימשיכו לפעול כרגיל. עדיין, אל תמהר לצלצל לדודה כדי לברר כיצד עברה את ההתקפה ושמור את הקווים פתוחים לשימוש כוחות הביטחון וההצלה.

הרדיואקטיביות לא תשפיע על הרדיו. במקרה של תקיפה וודא שהמכשיר פועל, הוא יכול להיות מקור עיקרי להנחיות חירום מהרשויות. אל תשכח, מכשירים שפועלים על סוללות, כולל המכשיר ברכב ימשיכו לפעול גם במקרה של הפסקת חשמל עירונית. קליטת שידורי טלוויזיה תמשיך לפעול כרגיל ולא תשובש על ידי רדיואקטיביות. (ראה סעיף 6 בנספח).

מה לגבי מכוניות ?
עוד הצעה להתנהלות ביתית- בזמן חירום הקפד להחנות את הרכב בחניה הביתית ולא ברחוב כדי לאפשר מעבר של רכבי חירום והצלה. (ראה סעיף 7 בנספח).

שמור את הדלתות והחלונות סגורים כדי להגן מפני אבק או ערפל במקרה של פיצוץ קרקעי או מימי ואל תדאג. רדיואקטיביות לא תפגע בפעולה המנוע או ההצתה של הרכב. (ראה סעיף 8 בנספח).

מה לגבי ילדים ?
כל המידע בחוברת זו נוגע לכל המשפחה, מבוגרים, זקנים וילדים. חשוב להעביר את העובדות לכל בני המשפחה ולוודא שהם מבינים. הורים לילדים בבתי ספר יכולים לדון על החוברת עם המורים והורים אחרים באסיפות כיתה. זכור שבמקרה חירום כל בתי הספר יהיו מאורגנים היטב כדי להגן על הילדים. ילדים בוגרים אפשר ללמד כיצד יש לנהוג ולבצע דברים. ילדים קטנים יהיו תחת השגחת הוריהם.

דברי סיכום
לסיכום זכור תמיד שההדף והחום הם הסכנות הגדולות שעומדות בפניך. הפעולות שתנקוט כדי להתגונן מפני סכנות אלה לרוב יגנו עליך גם מפני פיזור חלקיקים ונשורת המזוהמים ברדיואקטיביות המשתחררים סביב בפיצוץ גרעיני.

בעוד שנשורת רדיואקטיבית מלווה לרוב סוגי מסויימים של פיצוץ גרעיני, עדיין אין סיבה לחשוש ממנה יותר מהתפרצות של מחלות כמו טיפוס שמתרחשות תדיר לאחר אסונות גדולים. ההבדל היחידי הוא שאיננו יכולים לטפל ברדיואקטיביות על ידי זריקה, עליך פשוט לבצע את ההנחיות כדי להימנע ממנה.

אם קראת בעיון את ההנחיות בחוברת זו אתה נמצא במקום טוב יותר כדי לשרוד את הפיצוץ, החום והרדיואקטיביות. בנוסף, תוכל להיות לעזור באופן משמעותי להגנה האזרחית של קהילתך, כי הגנה אזרחית מתחילה בך. אבל אם 'איבדת את הראש' והתחלת לברוח מהסכנות אחוז פאניקה אתה עלול לקפד את חייך ולהוות מכשול לכוחות ההצלה.

כאן מסתיים של החלק העיקרי של המסמך שמתורגם מכאן.

כדי להבין את הרקע למסמך, ההנחיות ומקור המסמך המקורי כנס לקישור: הנספח- כיצד לשרוד פצצת אטום.

חשוב לך שאחרים יידעו מה לעשות ?

השתמש בפייסבוק ושתף עם החברים והמשפחה.

מאת: שחרור יונים

כובש דיעות ומשבש שעות

3 תגובות על ״כיצד תשרוד תקיפה בנשק גרעיני״

  1. כל הכבוד על מלאכת התרגום.
    זה מסמך דיי מעניין, אני זוכר שקראתי אותו באנגלית. חשוב לומר שהוא מעט מיושן – הגירסאות הראשונות שלו הופצו בראשית שנות החמישים, כמדומני, והוא מכיל כמה אמרות שהיום נתפסות כלא-נכונות, אבל אולי דווקא בגלל זה הוא כה מרתק.

חשבת על זה?

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.